Keefektifan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMKS 16 Farmasi Bengkulu
Abstract
Teaching Islamic Religious Education in the digital era has its own challenges for teachers as facilitators. This study aims to show the effectiveness of the role of social media as a learning medium in the digital era. This study uses a quantitative descriptive method using an online questionnaire with the research subjects of grade XII students of the Industrial Pharmacy Department and Community Clinical Pharmacy who were randomly selected as many as 62 students. Based on 4 aspects of the assessment, namely 1) effectiveness of social media use, 2) ease of use of social media, 3) student involvement, and 4) effectiveness of material delivery, an average score of 54.5 was obtained, indicating that social media is effective as a learning medium for Islamic Religious Education.
Keywords: effectiveness; media; social; learning.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adiasti, N. (2021). Penggunaan Media Sosial Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Online.
Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo), 3(1), 101-110.
Agis, D. P. (2021). Penggunaan Aplikasi Tik Tok dan Efeknya Terhadap perilaku keagamaan remaja islam di kelurahan waydadi baru kecamatan sukarame (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG).
Ahmad, A. K. (2023). Analisis Penggunaan Media Sosial terhadap Perilaku Belajar Matematika.
Jurnal Pendidikan MIPA, 13(1), 140-149.
Alit, D. M., & Tejawati, N. L. P. (2023). Smart Classroom: Digital Learning Generasi Z Dan Alpha. Universitas, 1, 2.
Ambarsari, Z. (2021). Penggunaan Instagram sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia pada era 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp. 81-86). FBS Unimed Press.
Azka, R. (2019). Media Sosial dan Pembelajaran Matematika. Prosiding Sendika, 5(1). Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai
Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama
Islam, 1(2), 78-93.
Firmansyah, M. I. (2019). Pendidikan Agama Islam: pengertian, tujuan, dasar, dan fungsi.
Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(2), 79-90.
Iskandar, A., Aimang, H. A., Hanafi, H., Maruf, N., Fitriani, R., & Haluti, A. (2023).
Pembelajaran Kreatif dan Inovatif di Era Digital. Yayasan Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.
Juanda, J. (2010). Peranan Pendidikan Formal dalam Proses Pembudayaan. LENTERA PENDIDIKAN, 13(1), 1-15.
Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160-174.
Mesra, R., Marleni, M., Wenno, Y. H., & Haumahu, C. P. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Online Pada Mata Pelajaran Ips Di Sma Negeri 2 Tondano. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3).
Nugroho, I. R., & Ruwanto, B. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis media sosial instagram sebagai sumber belajar mandiri untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar fisika siswa kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(6), 460-470.
Pujiono, A. (2021). Media sosial sebagai media pembelajaran bagi generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1-19.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi.
Jurnal Common, 3(1), 71-80.
Putri, R., Lestari, P. T., Anisa, D. S., Mustofa, R., & Maruti, E. S. (2024). Memahami Karakteristik Generasi Z dan Generasi Alpha: Kunci Efektif Pendidikan Karakter di Sekolah. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 5, 319-325.
Rahman, M., Nursyabilah, I., Astuti, P., Syam, M. I., & Kurnawati, W. O. I. (2023).
Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran. Journal on Education, 5(3), 10646-10653.
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika, 10(02), 425-436.
Sari, A. C., Hartina, R., Awalia, R., Irianti, H., & Ainun, N. (2018). Komunikasi dan media sosial. Jurnal The Messenger, 3(2), 69.
Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 16(2).
Sholekah, D. D., & Wahyuni, S. (2019). Pemanfaatan media sosial dalam proses pembelajaran di SMPN 1 Mojo Kediri. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(1), 50- 60.
Ulfah, A. (2020). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di masa pandemi. SENASBASA.
Wibowo, M. H. S., Amali, A., Al Ayubi, M. D., & Permana, Y. (2024). Implementasi media sosial sebagai sarana pembelajaran pendidikan agama islam di era digitalisasi. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 3(2).
Widada, C. K. (2018). Mengambil manfaat media sosial dalam pengembangan layanan. Journal of Documentation and Information Science, 2(1), 23-30.
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213-224.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/istisyfa.v3i2.7201
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Nanik Nanik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

