استخدام وسائط كاهوت لتحسين إتقان المفردات العربية لطلاب الصف الخامس في المدرسة الابتدائية الاسلامية الزهرة

Muhammad Thohir, Nur Mazidah

Abstract


This study aims to explain the use of the online game-based Kahoot platform that is used to improve vocabulary mastery in learning Arabic. This study uses the method of classroom action research (CAR) using the Kemmis & McTaggart model with four stages, namely planning, carrying out an action, observation or observation, and reflection, with the design used in this study on two cycles, each cycle contains two cycles. Four stages, namely: 1) planning, 2) carrying out actions, 3) observing or observing, 4) thinking. The results obtained are that the use of the online gaming platform Kahoot can facilitate students to improve vocabulary mastery in Arabic The research conducted in the first course and the second course in the fifth semester SDI Az-Zahro Gresik shows that there is an increase in the Arabic vocabulary learning outcomes in Kahoot media application where the average number of student success results in the first cycle is 70% and the results in the second cycle rise to 87%.


Keywords


educational media, educational games, Arabic language.

Full Text:

PDF

References


Aflisia, Noza, Asri Karolina, and Eka Yanuarti. “Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Untuk Meningkatkan Penguasaan Unsur Bahasa Arab” (n.d.): 1–17.

Andari, Rafika. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Kahoot! Pada Pembelajaran Fisika.” ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika 6,

no. 1 (2020): 135.

Busiri, Achmad. “Pemanfaatan Media Kahoot Dalam Pembelajaran Keterampilan Mendengarkan Bahasa Arab Di Iai Sunan Kalijogo Malang.” Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 2 (2020): 225–240. https://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/muhad/article/download/209/164/.

Damayanti, Nadhira Aisyah, and Retno Mustika Dewi. “Pengembangan Aplikasi Kahoot Sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Siswa” 3, no. 4 (2021): 1647–1659.

Fitryanisa, Sonia Mu’tasimatul Azimah. “Media Pembelajaran Kahoot Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Uin Maulana Malik Ibrahim Malang.” Prosiding nasional semasba 3 (2019): 19.

Hartanti, Dwi. “Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Media Pembelajaran Interaktif Game Kahoot Berbasis Hypermedia.” Meningkatkan motivasi belajar siswa dengan media pembelajaran interaktif game kahoot berbasis hypermedia 1, no. 1 (2019): 78–85.

https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/snpep2019/article/view/5631.

Ilhami, Zera. “Persepsi Siswa Dalam Menggunakan Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Delapan Di Madrasah Mu’allimaat Muhammadiyah Yogyakarta Tahun Ajaran 2018-2019.” Maharat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 2 (2019): 128–148.

Indra Perdana, Rinda Eria Solina Saragi, Eric Kunto Ariwibowo. “Persepsi Siswa Terhadap Pemanfataan Media Kahoot Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia” 08, no. 02 (2020): 290–306.

Kaunang, Sinta Elisa Jelita. “Interesting Learning Model Using Kahoot Application As A Learning Evaluation Material for Students” 2, no. 2 (2020): 42–49.

Lisnani*, Lisnani, and Gunadi Emmanuel. “Analisis Penggunaan Aplikasi KAHOOT Dalam Pembelajaran IPA.” Jurnal IPA & Pembelajaran IPA 4, no. 2 (2020): 155–167.

Lutfi, Lutfi, Siska Kusumawardani, Sri Imawati, and Misriandi Misriandi. “Evaluasi Penggunaan Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar (Sd) Pada Guru.”International Journal of Community Service Learning 4, no. 3 (2020): 186–191.

Mahmudah, Umi. Active Learning : Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press, 2016.

Mustikawati, Fenny Eka. “Fungsi Aplikasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia.” prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra 0, no. 0 (2019): 99–104.

https://semcon.unib.ac.id/index.php/semiba/Semiba/schedConf/presentations.

Wigati, Sri. “Penggunaan Media Game Kahoot Untuk Meningkatkan Hasil Dan Minat Belajar Matematika.” AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 8, no. 3 (2019): 457–464.

Zamsinar, Misnah Mannahali, and Syamsu Rijal. “Penggunaan Media Kahoot Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman.” PHONOLOGIE Journal of Language and Literature 2, no. 1 (2021): 40–46. https://ojs.unm.ac.id/phonologie/article/view/25683.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/im.v6i1.7307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by :

 Creative Commons License

Jurnal Imtiyaz ini diterbitkan oleh UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..

__________________________________________________

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia