Transitive and Intransitive Verbs in Arabic and Javanese (Contrastive Linguistic Studies)
Abstract
Language is a communication system used by humans to interact and convey meaning. This research focuses on the three language levels, namely morphology, syntax and semantics. The purpose of this research is to compare transitive and intransitive verbs in Arabic and Javanese. This research method uses descriptive analytic method with a qualitative approach. The results of this study indicate that both languages lie in the need for an object in a sentence, whether it requires one or more objects, Arabic and Javanese have verbs that can have three objects, although the discovery in Javanese is found specifically in classical Javanese literature. While the difference between the two lies in the sentence structure and the use of objects in both languages. Arabic has a richer morphological system and has more complex verb patterns and conjugations compared to Javanese. This research has many shortcomings, so it is hoped that further studies will be carried out on contrastive analysis in Arabic.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agusta, I. (2003). Teknik Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif. Pusat Penelitian Sosial Ekonomi. Litbang Pertanian, Bogor, 27.
Ahmad Royani dan N. Lalah Alawiyah. (2021). Manfaat Analisis Linguistik Kontrastif dalam pembelajaran Bahasa Arab. In prosidang seminar nasional.
Alfianika, N. (2018). Buku Ajar Metode Penelitian Pengajaran Bahasa Indonesia - Ninit Alfianika - Google Buku. Deepublish.
Aminah, S. (2020). Bahasa Indonesia: Untuk Perguruan Tinggi. books.google.com.
Azahari, A. H. (2004). Sejarah dan Asal-usul Bahasa Arab: Satu Kajian Linguistik Sejarah. Pertanika Journal of Social Sciences & ….
Berry, D. L. (2003). Islam and modernity through the writings of Islamic modernist Fazlur Rahman. In Islamic studies.
Bitu, Y. S. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemerolehan Bahasa Kedua. Jurnal Edukasi Sumba (JES). https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.204
Damanhuri. (2014). Penguasaan kosakata kedwibahasaan antara bahasa sunda dan bahasa indonesia pada anak-anak (sebuah analisis deskriptif-komparatif). Jurnal Pendidikan UNSIKA.
Defnaldi, D. (2022). Afiksasi Morfologi Pada Fi’il Tsulaasi Maziid Geminasi Dalam Bahasa Arab. Ar Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam.
Dewi, R. (2021). Tuturan Ritual Rambu Solo’: Analisis Stilistika dengan Pendejatan Sosiokultural. repository.unhas.ac.id.
Djojosuroto, K., & Sumaryati, M. L. A. (2023). Prinsip-prinsip dasar penelitian bahasa dan sastra. books.google.com.
Fajriah, Z. (2015). PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (MUFRADAT)MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR(Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015). Jurnal Pendidikan Usia Dini.
Fauzi, N. A. F. (2017). FATWA DI INDONESIA : PERUBAHAN SOSIAL, PERKEMBANGAN, DAN KEBERAGAMAN. 8(1), 108–121.
Gusriani, A., & Yanti, Z. P. (2022). PSIKOLINGUISTIK (Teori dan Analisis). books.google.com.
Harras, K. A., & Bachari, D. A. (2009). Dasar-dasar Psikolinguistik. 119.
Hastuti, S., & Neviyarni, N. (2021). Teori Belajar Bahasa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.179
Iskandar, M. I. (2010). Analisis Kontrastif Kata Kerja Dalam Bahasa Arab dan Bahasa Jepang Erta Metode Pengajarannya. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan.
Izzudin Mustafa, Tubagus Kesa Purwasandy, & Isop Syafe’i. (2020). Kata Kerja Transitif dan Intransitif dalam Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (Studi Linguistik Kontrastif). Studi Arab. https://doi.org/10.35891/sa.v11i1.1891
Kremer, H., & Pristiwasa, I. (2021). Menulis Itu Mudah Menggunakan Bahasa Indonesia Yang Baik dan Benar: Untuk Perguruan Tinggi. books.google.com.
Mirdayanti, I., Safa, N. A., & Kaharuddin, K. (2018). ANALISIS KONTRASTIF PEMBENTUKAN VERBA BAHASA ARAB DAN BAHASA INDONESIA SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. JURNAL ILMU BUDAYA. https://doi.org/10.34050/jib.v6i2.5641
Misdawati, M. (2018). Analisis Kontrastif Struktur Kalimat Bahasa Arab dan Bahasa Bugis. Diwan : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab. https://doi.org/10.24252/diwan.v4i2.5593
Mustadi, A., Habibi, M., & Iskandar, P. A. (2021). Filosofi, Teori, dan Konsep Bahasa dan Sastra Indonesia Sekolah Dasar. books.google.com.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif : dalam Penelitian Pendidikan Bahasa / Dr. Farida Nugrahani, M.Hum. In Surakarta : Farida Nugrahani, 2014 M.
Nurhidayah, N. (n.d.). Gramatika Bahasa Arab dalam Kitab Fat.
Nuryana, Z. (2017). Knowledge Management sebagai Upaya Pengembangan Learning Organization di Lembaga Pendidikan Islam. LITERASI Jurnal Pendidikan, Volume VII, 12–20. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2017.8(1).11-19
Rahman, A. (2016). Reformasi dan Arah Pembaharuan Pendidikan Islam Arif Rahman. Literasi, VII(2), 75–88.
Rifai, A. (2019). Kesalahan dan Penyimpangan Dalam Tafsir. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam.
Rohayati, E. (2019). ANALISIS KONTRASTIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Taqdir. https://doi.org/10.19109/taqdir.v4i2.3126
Saragih, D. K. (2020). BAHASA SEBAGAI IDENTITAS BUDAYA DALAM POSTKOLONIAL MASYARAKAT INDONESIA. PROCEEDINGS UNIVERSITAS PAMULANG.
Sudrajat, D., & Kartanegara, U. K. (2021). PENGEMBANGAN MATERI PENGAJARAN BAHASA INGGRIS BERDASARKAN PENDEKATAN LINGUISTIK KONTRASTIF. In Jurnal Intelegensia.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R &Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta. In Bandung:Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif.
Unsiah Frida, & Yuliati Ria. (2018). Pengantar Ilmu Linguistik. Universitas Brawijaya Press.
Usman, A. (2020). Kiai mengaji santri acungkan jari: refleksi kritis atas tradisi dan pemikiran pesantren. books.google.com.
Widodo, G. (2021). PENGGUNAAN BAHASA IBU SEBAGAI ALAT KOMUNIKASI PENGANTAR BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Edukasia. https://doi.org/10.26877/jie.v1i1.7960
Wiratno, T. (2018). Pengantar Ringkas Linguistik Sistemik Fungsional. In Pustaka Pelajar.
Yoyo. (2017). DESIGNING BLENDED LEARNING PROGRAM FOR ISLAMIC HIGHER EDUCATION (AN INITIATION TO CREATE COLLABORATIVE TEACHINGS AMONG ISLAMIC UNIVERSITIES). Journal ICIE; Vol 1 No 1 Oktober (2016): Journal ICIE.
Yusra, Fikry, M., & Hendri. (2021). Stemmer Bahasa Melayu Riau Berdasarkan Aturan Morfologi. Seminar Nasional Teknologi Informasi.
Zalu, S. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, h. 38. Jurnal.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/im.v8i1.5079
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by :




Jurnal Imtiyaz ini diterbitkan oleh UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia