Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SDN 145 Seluma

Ainul Fitria, Adisel Adisel, Qolbi Khairi

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study is to explain how 1. the principal's leadership strategy in improving teacher performance at 145 Seluma State Elementary School, 2. looking at the factors that hinder the principal in improving teacher performance and 3. describing how to overcome the inhibiting factors for the principal in improving the performance of SDN 145 Seluma teachers. The literature review used to analyze the results of this research is the Strategy and Leadership of the Principal and Teacher Performance. The method used in this study is descriptive-analysis using a qualitative approach. Data collection techniques with observation, interviews and documentation stages. The research procedure is planning, data collection, descripting, analyzing and inferring. The results of the  research show   that the principal's leadership strategy in improving teacher performance at SDN 145 Seluma is 1. by increasing the discipline of teachers, 2. providing motivation to teachers, 3. being an example for teachers, 4. improving and completing facilities and infrastructure that are still lacking/needed. The   obstacles that hinder them are 1. some teachers are late for school, 2. Lack of discipline in learning (leaving earlier than the specified time in ending the school teaching and learning process), 3. not motivated in improving performance, 4. Lack of response to leadership example and 5. lack of school infrastructure. The principal's efforts to overcome obstacles that hinder the improvement of teacher performance at SDN 145 Seluma are by 1. improving discipline, 2. providing motivation in developing human resources, 3. Give a good example, and 4. coordinate with related parties to complete learning infrastructure.

 

Keywords: Principal Leadership Strategy, Teacher Performance

 

 

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini yaitu untuk menjelaskan bagaimana 1. strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di Sekolah Dasar Negeri 145 Seluma, 2. melihat faktor-faktor yang menghambat kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru dan 3. menguraikan cara mengatasi faktor-faktor pengahambat untuk kepala sekolah dalam meningkatan kinerja guru SDN 145 Seluma. Kajian Pustaka yang digunakan menganalisis hasil penelitian ini yaitu Strategi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif-analisis dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data dengan tahapan observasi, wawancara dan dokumentasi. Prosedur penelitian yaitu perencanaan, pengumpulan data, mendiskripsikan, menganalisis dan menyimpulkan. Adapun Hasil penelitian, Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SDN 145 Seluma yaitu 1. Kepala sekolah meningkatkan kedisiplin terhadap guru, 2. memberikan motivasi kepada guru, 3. menjadi teladan bagi para guru, 4.memperbaiki dan melengkapi sarana dan prasarana yang masih kurang/dibutuhkan. Adapun kendala yang menghambat yaitu 1. sebagian guru terlambat kesekolah, 2. Kurang disiplin dalam pembelajaran (keluar lebih cepat dari waktu yang ditentukan dalam mengakhiri proses belajar mengajar sekolah), 3. tidak termotivasi dalam meningkatkan kinerja, 4. kurang merespon keteladanan pimpinan dan 5. kurang sarana prasarana sekolah. Upaya kepala sekolah mengatasi kendala yang menghambat peningkatan kinerja guru di SDN 145 Seluma yaitu dengan 1. melakukan peningkatan disiplin, 2. memberikan motivasi dalam mengembangkan SDM, 3. Memberika Contoh teladan yang baik, dan 4. melakukan koordinasi dengan pihak pihak terkait untuk melengkapi sarana prasarana belajar.

 

Kata Kunci : Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah, kinerja Guru

 


Full Text:

PDF

References


DAFTARA PUSTAKA

Carwan, Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru dan Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 2 Cimahi Kabupaten Kuningan, Program Pasca Sarja, Program Studi Pendidikan Agama Islam Konsentrasi Pendidikan Agama Islam, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Ceribon, 2012.

Helmawati, Meningkatkan Kinerja Kepala Sekolah/Madrasah Melalui Managerial Skills, Jakarta: Renika Cipta, 2014.

Huberman, M. (1990). Linkage Between Researchers and Practitioners: A Qualitative Study. American Educational Research Journal, 27(2), 363–391.

Iqbal, Moch. "Strategi Meningkatkan Mutu Pendidikan di MI Plus Nur Rahma Kota Bengkulu." Madaniyah 13.1 (2023): 84-97. https://doi.org/10.58410/madaniyah.v13i1.608

Iqbal, Moch. "Analisis Posisi Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan di Indonesia." Inspirasi: Jurnal Ilmu-ilmu Sosial 20.2 (2023): 873-881. 10Khairiah. “Overcoming Difficulties in Managing Online Learning in the Era of the Covid-19 Pandemic.” JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan 24, no. 3 (202




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nz.v9i3.7194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

 

An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam
annizom@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kec. Selebar Kel. Pagar Dewa Kota Bengkulu

Indexing by :

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.