EVALUASI PROGRAM SATU MINGGU SATU JUDUL BUKU (SAMISAJUKU) DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA DI SDN 40 SELUMA
Abstract
Abstract
Students' interest in reading is still relatively low, as can be seen from the level of visits to the library which is still low, students lack enthusiasm, are bored and tired of reading books. The aim of the research is to evaluate the samisajuku program in increasing students' interest in reading at SDN 40 Seluma. Using descriptive qualitative methods, CIPP model approach (context, input, process, product). Data collection techniques through observation, interviews and documentation. Primary and secondary data sources, primary data was obtained from the school principal, library staff, homeroom teacher and students in grades IV, V and VI, while secondary data was obtained from documentation and archivists. The research results show that the samisajuku program can increase students' reading interest, as seen from the evaluation results; (1) context, seen through evaluating the needs of the samisajuku program, the problems of the samisajuku program and the objectives of the samisajuku program; (2) input, evaluation through the simisajuku program budget, human resources, facilities and available samisajuku program curriculum; (3) process, evaluation through timeliness of implementation, applying methods, recruitment of teachers and school principals and library staff; and (4) products, the results of the samisajuku program can increase innovation, intellectuality, social attitudes, personality, motivation, discipline and create students' self-confidence and critical thinking. So it can be concluded that the samisajuku program can increase students' interest in reading. Thus, it can be suggested that to increase students' interest in reading, implement the samisajuku program at school.
Keywords: Evaluation, Samisajuku Program, Students' Reading Interest
Abstrak
Minat baca siswa masih tergolong rendah, terlihat dari tingkat kunjungan ke perpustakaan masih rendah, siswa kurang semangat, jenuh dan bosan membaca buku. Tujuan penelitian untuk mengevaluasi program samisajuku dalam meningkatkan minat baca siswa di SDN 40 Seluma. Menggunakan metode kualitatif deskriptif, pendekatan model CIPP (conteks, input, proses, produk). Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Sumber data primer dan sekunder, data primer di peroleh dari kepala sekolah, staf perpustakaan, wali kelas dan siswa kelas IV, V dan VI, sedangkan data sekunder diperoleh dari dokumentasi dan arsiparis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program samisajuku dapat meningkatkan minat baca siswa, terlihat dari hasil evaluasi; (1) conteks, terlihat melalui evaluasi kebutuhan program samisajuku, permasalahan program samisajuku dan tujuan program samisajuku; (2) input, evaluasi melalui anggaran program simisajuku, sumber daya manusia, fasilitas dan kurikulum program samisajuku yang tersedia; (3) proses, evaluasi melalui ketepatan waktu pelaksanaan, menerapkan metode, rekrutmen guru dan kepala sekolah serta staf perpustakaan; dan (4) produk, hasil program samisajuku dapat meningkatkan inovasi, intelektual, sikap sosial, kepribadian, motivasi, kedisiplinan serta membuat percaya diri dan berpikir kritis siswa. Sehingga dapat disimpulkan bahwa program samisajuku dapat meningkatkan minat baca siswa. Dengan demikian dapat disarankan bahwa untuk meningkatkan minat baca siswa, maka terapkanlah program samisajuku di sekolah.
Kata Kunci: Evaluasi, Program Samisajuku, Minat Baca Siswa
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Ali, A., & Pirman, P. 2023. “Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Di TK Islam Al-Fath Leuwiliang Bogor.” 6(1):119–32.
As’adiyah, Abdurrahman. 2024. “Strategi Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Pada Program Unggulan Bahasa Di SMA Nurul Jadid.” Jurnal Educatio 10(1):114–21.
Anton, Anton, and Usman Usman. 2020. “Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Pendekatan Pengelolaan Kelas.” TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan 4(1):69–83.
Adha, Maulana Amirul, Achmad Supriyanto, and Agus Timan. 2019. “Strategi Peningkatan Mutu Lulusan Madrasah Menggunakan Diagram Fishbone.” Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan 5(01):11–22.
Akbar, A., R. Raharjo, D. Supriadi, and ... 2022. “Manajemen Sekolah Berbasis Pesantren Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan.” Jurnal Pendidikan … 16(02):644–59.
Ahmad Gunawan. 2022. “Pengembangan Manajemen Mutu Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Di Madrasah.” Al-Afkar, Journal For Islamic Studies 5(4):298–305.
Ahmad Gunawan. 2022. “Pengembangan Manajemen
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nz.v9i3.6915
Refbacks
- There are currently no refbacks.
An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam
annizom@mail.uinfasbengkulu.ac.id
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kec. Selebar Kel. Pagar Dewa Kota Bengkulu
Indexing by :
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.