THE HEADMASTER LEADERSHIP OF SMP IT AR-RAIHAN BANDAR LAMPUNG

Ressi Susanti

Abstract


ABStRAK

This article tries to explain the leadership pattern of SMPIT Ar-Raihan Bandar Lampung Headmaster in an effort to advance the school which is located in the middle of Bandar Lampung City. Data collection was through observation, interview and documentation, subsequently, the data was processed and analyzed qualitatively. The findings showed that in the aspect of ability to encourage teachers, the school principal was less optimal because there were still teachers who did not observe the provisions and rules directed by him, either verbally in teacher meetings or posters posted in the school surroundings. On the aspects of exemplary in motivating teachers has been seen in his daily life at school which is reflected as a friendly headmaster but still disciplined. However, the weakness of the headmaster was depicted on giving influence to the teachers in the term of presenting rewards to the disciplined teachers as well as weak control and sanctions for less discipline teachers. In the aspect of ability to create self-confidence to teachers was still not optimal which can be seen from the lack of competitiveness of teachers outside of the school both in the aspects of hard skills and soft skills.

Keywords: Leadership, Headmaster of SMP IT Ar-Raihan, Discipline

 

 

 

 

ABStRACt

Artikel ini berupaya untuk menjelaskan tentang pola kepemimpinan Kepala SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung sebagai upaya untuk memajukan sekolahnya di tengah Kota Bandar Lampung. Perolehan data dilalui melalui observasi, wawancara dan dokumentasi, setelah itu data diolah dan dianalisis secara kualitatif. Temuannya adalah, bahwa pada aspek kemampuan mempengaruhi guru, kepala sekolah kurang optimal karena masih ada guru yang tidak mengindahkan ketentuan-ketentuan dan aturan yang diarahkan olehnya baik verbal di dalam pertemuan guru maupun poster-poster yang di pasang di lingkungan sekolah, pada aspek keteladanan dalam memotivasi guru sudah terlihat dalam wujud kesehariannya di sekolah sebagai kepala sekolah yang ramah namun tetap disiplin, namun dalam tahapan pengaruh pada diri guru terlihat ada kelemahan pada aspek pemberian reward bagi guru yang disiplin, begitu pula dalam kontrol dan sanksi yang lemah bagi yang kurang disiplin, pada aspek kemampuan dalam menciptakan rasa percaya diri guru masih belum maksimal, hal ini dapat dilihat dari kurangnya kreasi kompetitif guru di luar sekolah baik pada aspek hard skill ataupun soft skill mereka.

Kata Kunci: Kepemimpinan, Kepala SMP IT Ar-Raihan, Kedisiplinan

 

 


Full Text:

PDF

References


REFERENCES

Andrian, Citra Puspita. Kepala Administrasi SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung. Tatap Muka, May 19, 2018.

Anoraga. Pendekatan Kepemimpinan Lembaga Pen- didikan. Surabaya: Usaha Nasional, 1990.

Hardjanto, Widodo Tri. Wakil Kepala Sekolah. Tatap Muka, May 21, 2018.

Hasibuan, Malayu. Manajemen Sumber Daya Manu- sia. Jakarta: Bina Aksara, 2000.

Iqbal, M. (2019). Dualism System of Higher Education in Indonesia. Thought, 29(25), 44.

Iqbal, M. (2019). Telaah Praksis Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(2), 165-178.

Kartono, Kartini. Pemimpin Dan Kepemimpinan. Ja- karta: Raja Grafindo, 2005.

Kepala Administrasi. “Data Siswa SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung TP. 2019-2020.” SMP IT Ar- Raihan Bandar Lampung, 2020.

Kepala Sekolah. “Data Guru dan Staf Ar-Raihan 2020.” SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung, 2020.

Mulyasa, E. Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, n.d.

Namiri, Zaiyad. Kepala SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung. Tatap Muka, May 20, 2018.

Siagian, Sondang P. Tipe-Tipe Kepemimpinan. Jakar- ta: Gramedia Pustaka Utama, 2009.

Sofwan, Ahmad. Guru SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung. Tatap Muka, May 19, 2018.

Sugeng. “Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan SDM.” PPs UIN Malang.

Syakur, Farhan. Kepala Bidang Kurikulum SMP IT Ar- Raihan Bandar Lampung. Tatap Muka, May 16, 2018.

Toha, Miftah. Kepemimpinan Dalam Manajemen. Ja- karta: PT. RajaGrapindo, 2006.

Tracey, William R. Managing Training an Develop- ment System. USA: AMACOM, 1974.

Usman, Husaini. Manajemen Teori, Praktik Dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Wuradji. The Educational Leadership: Kepemimpi- nan Transformasional. Yogyakarta: Gama Media, 2008.

Zulham, Ashepi. Kepala Bidang Kesiswaan SMP IT Ar-Raihan Bandar Lampung. Tatap Muka, May 20, 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/nz.v5i1.3709

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

 

An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam
annizom@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kec. Selebar Kel. Pagar Dewa Kota Bengkulu

Indexing by :

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.